
Vele medailles voor de Grunte op de B kampioenschappen in Hengelo
di 23 juni 2026 Hardenberg IngezondenHet afgelopen weekend stond Hengelo in het teken van de Overijsselse B-kampioenschappen lange baan, en zwemvereniging De Grunte liet daar overduidelijk haar sporen achter. Met een ijzersterke selectie van twintig zwemmers reisde de club af naar het toernooi. Wat volgde, was een sportief sprookje vol records, zenuwslopende finishes en een absolute regen aan medailles.
De toon is gezet
Al direct op de zaterdagmiddag werd de toon gezet. De jongens beten het spits af op de 50 meter rugslag. Het bleek de perfecte opwarmer voor wat een historisch weekend zou worden: de ene na de andere zwemmer klokte een nieuw persoonlijk record (PR). Met de eerste vier medailles op zak was de toon gezet en de jacht op eremetaal officieel geopend.
Estafette-goud na zenuwslopende finish
Daarna was er geen houden meer aan. Bijna elke afstand die volgde, resulteerde in een podiumplaats voor De Grunte. De absolute hoogtepunten van het weekend vonden plaats tijdens de estafettes. De club verscheen tien keer aan de start en wist álle tien de keren een medaille te pakken: acht keer goud, één keer zilver en één keer brons. Het meest memorabele moment was zonder twijfel de 4x100 meter wisselslag gemengd. In een bloedstollende finale tikte het team van De Grunte als eerste aan. De voorsprong op de nummer twee? Een flinterdunne 0,01 seconde. Een millimeterspurt die de meegereisde supporters op de banken kreeg.
Koning van het klassement
De dominantie van de club werd pas écht duidelijk bij het opmaken van de definitieve medaillespiegel. De Grunte eindigde trots en overtuigend als eerste in het algemeen klassement. In totaal werden er maar liefst 48 medailles meegenomen naar Hardenberg:
• 21 x Goud • 11 x Zilver • 16 x Brons
Een hecht team
Dit succes werd gedragen door een hechte en enthousiaste groep zwemmers. Bij de jongens kwamen Stefan, Oscar, Niek, Koen, Hidde, Jurre, Rinse, Elian, Jefta, Levi, Joas, Luuk en Midas in actie. Het meidenteam werd ijzersterk vertegenwoordigd door Annemiek, Fleur, Meike, Amber, Silke, Eline en Gwen.
Het weekend was niet alleen succesvol, maar bovenal ontzettend gezellig. Moe, voldaan en met een tas vol medailles en scherpe toptijden keerde de ploeg huiswaarts. De zwemmers kunnen met een grote glimlach genieten van hun vakantie, om volgend seizoen te jagen op het aanscherpen van al hun nieuwe persoonlijke records.








