
Raad spreekt na de zomer over ‘Samen Doen’
do 25 juni 2026 Hardenberg- Door: Geke Lensen - De rekenkamer heeft eind2025/begin 2026 onderzoek gedaan naar de governance van Samen Doen. Het rapport wordt na de zomer besproken in de gemeenteraad. Dat hebben b&w van de gemeente Hardenberg laten weten in antwoord op vragen over de organisatievorm van Samen Doen door de fractie van Forum voor Democratie (FVD).
De partij vraagt zich onder meer af waarom Samen Doen de vorm van een B.V. heeft en of het niet veel simpeler is om Samen Doen te laten opgaan in de gemeentelijke organisatie als aparte afdeling of desnoods als een stichting zonder winstoogmerk.
Vooruitlopend op de discussie in de raad laat het college onder meer weten dat de gemeente destijds bij de start van Samen Doen van mening was over te weinig kennis te beschikken om de werkzaamheden zelf te kunnen doen. “De gemeente was bang dat dit een negatief effect zou hebben op de uitstraling en identiteit van de Samen Doen Teams.”








