
Opeten of euthanasie?
wo 17 december 2025 HardenbergOp ons bedrijf worden biggen geboren. Je hoopt dat al deze biggen met een goede gezondheid en goede conditie geboren worden en ze allemaal uiteindelijk naar het slachthuis kunnen om als (h)eerlijk stukje vlees op het bord van de consument terecht te komen. De praktijk is weerbarstiger. Net als bij andere diersoorten en mensen worden niet alle biggen met een goede conditie geboren en sterven sommige dieren rond de geboorte of kort daarna. Maar er gebeuren ook ongelukjes zoals een moederzeug die haar eigen big doodligt. Daarnaast worden biggen soms ziek of hebben ze afwijkingen. Met een verschrompeld oor kun je een prima vleesvarken worden en een navelbreuk opereert de veearts bij ons. Hierdoor komen de darmen weer netjes in de buik. Maar soms blijft de groei achter of is de afwijking zodanig dat het geen volwaardig vleesvarken wordt, maar is het big prima gezond. Een ‘restbig’ noemen wij dat. Geen restproduct, want een big is nog altijd een dier en geen ding! Dit big kan niet naar de gewone slachterij in Nederland, omdat in dat proces geen biggen geslacht kunnen worden. Vergelijk het maar met een camper die je onder je carport wil plaatsen. Meestal past dat ook niet of kun je vervolgens nergens meer bij. Je carport is daar niet op berekend. Als ze aan de transportregels voldoen, mogen deze biggen gewoon op transport. Met name Oost- en Zuid- Europese landen vinden biggenvlees erg lekker. Zeker rond de feestdagen. Wij houden meer van wat ouder vlees, afkomstig van vleesvarkens. Deze zijn grofweg 16 weken ouder dan een big. Soms lees je over ophef bij transport en vinden mensen het zielig. Maar onthoud dat deze dieren inmiddels al leven zonder hun moeder en er geen afzet is op de Nederlandse markt. Eigenlijk best bijzonder. Zielig vinden dat deze biggen op export gaan, maar zelf dit vlees niet willen eten. Ik vind het dan ook niet zielig. Deze biggen worden omgezet in hoogwaardig eiwit. De enige andere optie is euthanasie. Dat vind ik pas zielig en ook nog eens voedselverspilling.
Ruth van der Haar
varkenshoudster








