
‘Van méér dan 120 naar 88 klanten!’
wo 12 maart 2025 Op het TwenterandjeDit is toch fantastisch nieuws. Veel bedrijven schrikken zich rot bij een daling van hun klantenbestand. Bij de Voedselbank in Vroomshoop zijn ze er maar wat blij mee. En terecht! Wie wil er nou geen daling van de armoedebestrijding.
Al een halve eeuw lang zeggen wij dat ‘in armoede leven’ in Nederland niet meer nodig is. De laatste decennia hebben wij het dit gedachtegoed echter drastisch moeten bijstellen. Dat wij ons in onze eigen dagelijkse basisbehoeften konden voorzien, bleek plotseling niet meer zo vanzelfsprekend. Armoede! Het was er! Het maakte niet uit, wie of wat je was. Alle hens aan dek! Er was weer heel véél te bestrijden en daarmee het politieke vingerwijzen begonnen. Zo slecht was die oude ZORGSTAAT blijkbaar niet? Twenterand heeft, verdeeld over zes dorpen, op dit moment nog máár 88 bijstandsgerechtigden die gebruik maken van de voedselbank (bron: Tubantia 22-02-2025) 14,66 voedselbankbehoeftigen per dorp. Ik heb de neiging om de statistieken op landelijk niveau te bekijken en te vergelijken, maar doe het niet. Laat ik deze hoopvolle en bijzonder positief aangename berichtgeving klein en beheersbaar houden.
Er zijn vast heel veel argumenten aan te dragen om, uit voorzorg, de Voedselbank voor Twenterand te behouden. Toch blijft mijn voorkeur uitgaan naar het oplossen van het gevoelige probleem: De neerwaartse spiraal, in dit geval ‘het getal 88’ naar beneden doortrekken, met óf zonder politieke inzet. Waarom zouden wij de bestaansnoodzaak van deze fantastische instelling niet verder in willen perken. Twenterandinwoner, wij zouden hier toch onze stinkende best voor moeten doen? En wat zouden wij nog trotser op ons zelf kunnen zijn als ons dit daadwerkelijk lukt. Laat dát landelijk nieuws worden. Kijkend in die intens blij gestemde ogen van nu nog ‘88 behoeftigen’ en de vele vrijwilligers van de voedselbank.
Stel je de krantenkop van 31 december 2025 eens voor: ‘Armoedebestrijding Twenterand kent, onder de rook van Vroomshoop, de sterkst landelijke daling op streekniveau’. Wie bedenkt dat. Daar zou ook zo maar menig ander vuurtje sneller mee geblust kunnen zijn. Laten wij nog dit jaar voor de sterkste daling ooit gaan: ‘NUL bijstandsgerechtigden die de voedselbank nodig hebben’. Nog tien maanden te gaan.
Column Op het Twente’randje’ wordt verzorgd door Erik Schutmaat, Anneke Beukers en Petro Alferink.







