
Uitvaartcentrum 2
wo 11 oktober 2023 HardenbergVroeger bestonden er in vrijwel elke plaats begrafenis- of uitvaartverengingen. Vele jaren geleden is door de toenmalige Uitvaartverenging De Laatste Eer een pand aan de Langewijk aangekocht, bestemd als woning voor de uitvaartverzorger en tevens als uitvaartcentrum met aula. Het geld van de uitvaartvereniging, dat daarvoor werd besteed is door de inwoners van Dedemsvaart bij elkaar gebracht via het betalen van contributie aan de vereniging. De opvolgers Yarden en Dela hebben het pand niet onderhouden, laat staan gemoderniseerd. Niemand zal dan ook bestrijden, dat dit pand niet meer geschikt is als aula/uitvaartcentrum. Maar Dela heeft wel heel plotseling gesloten en schijnt voornemens te zijn het pand te verkopen en de opbrengst in de grote (bijna lege) pot te stoppen en/of elders te investeren. Op deze manier verdwijnt Dedemsvaarts geld in een landelijk bedrijf en blijft ons dorp zonder enige voorziening achter en worden we doorverwezen naar Fluitenberg, omdat daar een uitvaartcentrum van Dela is gevestigd. Waarschijnlijk kunnen we fluiten naar de centen, maar toch adviseer ik de leden van Dela een brief naar het hoofdkantoor te sturen om het ongenoegen kenbaar te maken.
Verder hoop ik dat veel particulieren, instellingen en bedrijven in Dedemsvaart en omgeving de handen in één slaan, de koppen bij elkaar steken en op die manier gezamenlijk in ons dorp een nieuw, beter en bij de tijds uitvaartcentrum te realiseren. Een waardig afscheid van een dierbare moet ook in Dedemsvaart mogelijk zijn.
Bert Linde







