
Uitvaartcentrum
wo 13 september 2023 HardenbergBinnenkort heeft Dedemsvaart geen uitvaartcentrum meer. Dat zit zo: Tot ruim 20 jaar geleden bestond in Dedemsvaart de Uitvaarvereniging “de Laatste Eer”, kortweg aangeduid als de Begrafenisvereniging. Deze vereniging gaf de leden een korting van ongeveer duizend gulden bij een uitvaart. In Nederland werden verzekeringsmaatschappijen, groot en klein, gecontroleerd door de Verzekeringskamer (nu PVK). Omdat onze Begrafenisvereniging de leden een garantie gaf voor een korting, werd deze vereniging gezien als de Onderling Waarborgmaatschappij. Volgens een door een Haagse ambtenaar bedachte flut formule zou de verenging in geval van calamiteiten niet aan de verplichtingen kunnen voldoen. In de periode werden namelijk in Amerika de Twin-Towers vernietigd door de terroristen. De vraag van de Verzekeringskamer was dan ook of de vereniging wel was voorbereid op een dergelijke aanslag. Bij dit Clubje uit de Randstad weten ze kennelijk niet waar Dedemsvaart ligt en hoe de kaarten hier liggen. Gelukkig weten ook terroristen dat niet, laat staan dat ze hier een toren kunnen vinden, die geschikt is om een vliegtuig te doorboren. Kort verder: onze vereniging voldeed niet aan de voorwaarden en moest fuseren met de vereniging Yarden. Een bloeiende plaatselijk vereniging werd om zeep geholpen en ging op in een landelijke club. Nu maakte ook Yarden er kennelijk financieel een potje van en die moest op haar beurt fuseren met DELA, ook een landelijke coöperatieve uitvaartverzekeraar. Zowel Yarden als Dela hebben verzuimd het uitvaartcentrum in Dedemsvaart te onderhouden, moderniseren of vervangen. Dus het verdwijnt. Volgende maand het vervolg. Bert Linde.




