Afbeelding

Genoeg om over na te denken

wo 26 april 2023 Hardenberg

De provinciale verkiezingen liggen inmiddels een ruime maand achter ons. En inmiddels weten we dat BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en de SGP gaan praten over het formeren van een provinciebestuur. Ik hoef denk ik niet te zeggen dat het een ingewikkelde combinatie van partijen lijkt, maar een makkelijke combinatie was eigenlijk ook niet te maken. Het is wel een combinatie met een ruime meerderheid.. Wellicht wel te ruim. Daar kunnen we vanuit Hardenberg immers wel over meepraten. Ik hoop dat mijn partij concrete zaken voor elkaar kan krijgen. Wat meedoen om het meedoen, daar voel ik niet zoveel voor. Er is een daadkrachtig provinciebestuur nodig want er is de nodige ruimte voor verbetering. Neem het openbaar vervoer; daar gaat de provincie over. En de afgelopen periodes is dankzij het economische denken ons openbaar vervoer steeds verder uitgekleed. We zien dat zeker in onze gemeente. Sommige kernen zijn vrijwel onbereikbaar, zeker in het weekend. En hoe kunnen we van onze inwoners verlangen om de auto te laten staan als het alternatief niet op orde is? Ik hoop van harte dat een toekomstig provinciebestuur hier andere keuzes in gaat maken. 

En het moet gezegd; andere keuzes maken dat heeft de kiezer de afgelopen verkiezingen ook gedaan. Na jaren politieke dominatie van het CDA ziet het er nu heel anders uit. Mijn partij was blij met de uitslag. We zagen enthousiaste partijleiders op de TV. Maar of die blijdschap nou helemaal terecht is.. Als je de uitslag bekijkt dan is er een enorme groep kiezers die heeft gezegd ‘we zijn klaar met de status quo en stemmen op een alternatief’. Dat voor die grote groep dat alternatief de BBB was en niet GroenLinks mogen we ons aanrekenen. Want hoewel we anders in de stikstofdiscussie staan is GroenLinks ook klaar met de stilstand-politiek van de kabinetten Rutte. Ons verhaal gaat over eerlijke lonen, betaalbare groene energie, minder regeldruk, meer vertrouwen en problemen aanpakken. Dat verhaal moeten we beter vertellen. En daar komt bij dat we ook veel meer moeten luisteren, we moeten samen in gesprek over de toekomst. Begrijp me niet verkeerd; ik vind helemaal niet dat we de concurrentie aan moeten willen met de BBB. Het is een compleet andere partij waarvan de standpunten ver van de onzen staan. Maar wellicht kunnen we samen wel een alternatief bieden voor de status quo politiek. En als we dat dan in Overijssel gaan proberen met de eerder genoemde coalitie dan vind ik dat spannend maar we moeten het wel proberen. Succes aan de provinciale politici. Het is nogal een taak die er voor jullie ligt maar uit eigen ervaring kan ik zeggen; er is niks eervoller dan volksvertegenwoordiger te mogen zijn en iedere dag een verschil te kunnen maken.

Romano Boshove
GroenLinks

Groot gat in dak na blikseminslag, afgedekt met plastic
Blikseminslag veroorzaakt dakbrand in woning in Baalder Hardenberg 39 minuten geleden
Hervormde kerk aan de Brink te Den Ham
Klein concert in den Ham Twenterand 1 uur geleden
Afbeelding
Loshangende takken zorgen voor wegafsluiting in Dedemsvaart Hardenberg 1 uur geleden
Afbeelding
Landelijke Open Imkerijdagen in Ommen: neem een kijkje in de wereld van de honingbij Ommen 22 uur geleden
Afbeelding
Natuurschilderij maken Hardenberg 22 uur geleden
Digitale krant

Agenda

Meer Agenda