Afbeelding
Jasper van der Zwan

Wat willen we wel of niet voor de leefomgeving

wo 10 september 2025 Hardenberg

Wanneer u dit stukje leest, heeft de raad op 5 september haar werkzaamheden weer opgepakt door een excursie naar onder andere het stationsgebied van Hengelo. Mocht u door uw vakantie de berichtgeving in juli in de Toren nog niet mee hebben gekregen in Hardenberg worden druk plannen gemaakt voor een nieuwe stationsomgeving. De gemeenteraad wordt van de ontwikkelingen met enige regelmaat op de hoogte gehouden. Zo heeft er onder andere een informatieavond met drie belangrijke partners, Vechtdal Wonen, Saxenburgh groep en IQonIQ (techniek onderwijs) plaatsgevonden. D66 had gehoopt dat er innovatieve, duurzame en creatieve ideeën zouden worden gepresenteerd, waarbij een kruisbestuiving tussen de genoemde partijen en de gemeente zou plaatsvinden. Helaas Het was minder inspirerend dan D66 had gehoopt. Waarom ontbreekt toch dat stukje lef, creativiteit en ambitie om eens verder te kijken dan de komende 10 jaar en het anders te doen dan we altijd hebben gedaan. We moeten beseffen dat de jongere generaties, maar ook de oudere wellicht andere behoeften hebben dan tot nu toe. De veranderende samenleving vraagt om nieuwe/ andere oplossing voor wonen, werken, vervoer, onderwijs en zorg. De ontwikkeling van de stationsomgeving biedt hiertoe een schitterende kans. Hele mooie uitgangspunten hiervoor heeft de gemeenteraad de afgelopen jaren ontwikkeld door de Groene en Gezonde Maatlat vast te stellen. Hierin worden kaders gegeven voor het renoveren en het ontwikkelen van woonwijken en bedrijfsterreinen die moeten leiden tot een goede leefomgeving. Met deze maatlat, waar D66 overigens met veel enthousiasme aan de opstelling daarvan heeft meegewerkt, in het achterhoofd durft D66 wel een aantal ideeën te opperen. Hoe mooi zou het zijn als er een groene long van het ziekenhuis door het centrum en in plaats van het parkeerdek/garage tot aan de Vecht loopt. Dat er vanaf het ziekenhuis een mooie verbinding wordt gemaakt door een nieuwe groene wijk met de sportboulevard. Dat in die wijk woonruimte is voor jong en oud, gezinnen, tweepersoonshuishoudens en alleenstaanden, voor mensen die wel of geen zorg nodig hebben. Dat ontmoeting en beweging wordt gestimuleerd door een groene omgeving.

Nu maar hopen dat 5 september ons heeft geleerd wat we wel of niet willen voor de leefomgeving in de toekomst. D66 houdt zich aanbevolen voor uw ideeën.

Marjo de Greef

D66

Groot gat in dak na blikseminslag, afgedekt met plastic
Blikseminslag veroorzaakt dakbrand in woning in Baalder Hardenberg 3 uur geleden
Hervormde kerk aan de Brink te Den Ham
Klein concert in den Ham Twenterand 4 uur geleden
Afbeelding
Loshangende takken zorgen voor wegafsluiting in Dedemsvaart Hardenberg 5 uur geleden
Afbeelding
Landelijke Open Imkerijdagen in Ommen: neem een kijkje in de wereld van de honingbij Ommen gisteren
Afbeelding
Natuurschilderij maken Hardenberg 27 jun, 14:40
Digitale krant

Agenda

Meer Agenda