
4 Mei Herdenkingsmonument in Stegeren wordt vernieuwd
di 4 maart 2025 Ommen- Door: Grietje Grendelman - Het college van B en W van de gemeente Ommen heeft een bedrag van 13.460 euro beschikbaar gesteld voor de vernieuwing van het 4 mei herdenkingsmonument in Stegeren. Het nieuwe monument zal niet alleen de geschiedenis levend houden, maar ook meer interactie mogelijk maken met een breder publiek. Via een QR-code die bezoekers kunnen scannen, zullen verhalen worden gedeeld en kan informatie worden verkregen over de droppings die in de Tweede Wereldoorlog plaatsvonden.
Het verzetsmonument herinnert de inwoners van Stegeren aan de Vroomshoopse verzetsgroep Salland, die vanaf augustus 1944 gebruik maakte van een droppingsveld nabij het dorp. In de oorlog werden er bij Stegeren ongeveer veertien droppings uitgevoerd. Bij elke dropping werden tussen de 15 en 28 containers met wapens en andere goederen afgeworpen, die vervolgens per paard en wagen of per schip werden vervoerd naar verzetsadressen in onder andere Twente, Deventer, Dedemsvaart en zelfs naar het noorden van Nederland.
Het monument werd oorspronkelijk onthuld op 4 mei 1985 door burgemeester H.C. Knoppers en de Vroomshoopse verzetsleden Jan Nieboer en Eert Vaartjes. Het monument is een zwerfkei waarop een zwarte plaquette is aangebracht met een afbeelding van een parachute. De tekst op de plaquette luidt: “Afwerpterrein Stegeren 1944-1945 in dankbare herinnering aan de Verzetsgroep Salland, gedragen door de steun en zwijgzaamheid van de bevolking, 4 mei 1985.”
Met de vernieuwing van het monument wordt niet alleen het verleden geëerd, maar wordt ook een educatieve component toegevoegd. Het bedrag van 13.460 euro is voor het uitvoeren van het project, inclusief het ontwerp, de benodigde materialen en de plaatsing van het monument. Plaatselijk Belang Stegeren-Junne zorgt voor het beheer en onderhoud van het monument.




