
Zout strooien in de zomer
do 25 juni 2026 OmmenWie deze dagen een strooiauto door de gemeente Ommen ziet rijden, hoeft niet verbaasd op te kijken. Ondanks de zomerse temperaturen wordt op sommige wegen zout gestrooid. De maatregel is bedoeld om schade aan het asfalt tijdens warme dagen te voorkomen.
Volgens de gemeente Ommen wordt op wegen waar het asfalt extra gevoelig is voor hitte een dunne laag zout aangebracht. Het zout zorgt ervoor dat het smeltpunt van het bitumen, het bindmiddel in asfalt, wordt verhoogd. Daardoor blijft het wegdek beter bestand tegen hoge temperaturen.
Daarnaast heeft zout een zogenoemde hygroscopische werking. Dat betekent dat het vocht uit de lucht aantrekt. Dit vocht condenseert op het wegdek en vormt een dun laagje water, waardoor het asfalt enigszins afkoelt.
Door deze verkoelende werking blijft het asfalt minder plakkerig. Daarmee wordt voorkomen dat het wegdek vervormt of dat er sporen ontstaan door zwaar verkeer, zoals vrachtwagens.
De gemeente benadrukt dat het strooien van zout in de zomer dus een preventieve maatregel is. Wanneer inwoners tijdens warme dagen een strooiwagen tegenkomen, is deze niet onderweg vanwege gladheid, maar om het asfalt te beschermen tegen de gevolgen van extreme hitte.





