
ER OP UIT
wo 12 juni 2024 HardenbergHeel veel mensen gaan er van tijd tot tijd even op uit. Even wat anders zien, ervaringen op doen, het hoofd leeg maken, weer op laden, op andere manier genieten. Velen van ons genieten per jaar van meerdere vakanties en/of uitstapjes. Vertier buiten de deur, zeg maar. Wat dat betreft ben ik niet anders dan vele andere mensen. Zo ga ik de komende weken op vakantie. Tijdens de corona jaren is het wel gebleken, vakantie is een must, we kunnen echt niet zonder. Altijd thuis: we moeten er niet aan denken, achter de geraniums verdorren, op de bank verpieteren, op het balkon vereenzamen. Er weer op uit dus met groot enthousiasme. Maar miljoenen mensen gaan er nooit op uit, geen mogelijkheden, te weinig geld, chronisch ziek, noem maar op. Honderdduizenden mensen besteden hun vakantiegeld aan het betalen van schulden. De Rotaryclub Ommen-Dedemsvaart, waarvan ik lid ben, verzorgt voor een zeer beperkt aantal mensen een dagje uit, een paar dagen op de camping of iets anders leuks. Dat project heet: Er op uit. Voor enkele mensen, die echt nooit buiten de deur eten, verzorgt onze club jaarlijks een voedselbank-kerstdiner. Om het geld daarvoor bijeen te brengen betalen de leden maandelijks iets extra’s, houden we acties en soms vragen wij met succes sponsoren om een actie te steunen. Eigenlijk is het een schande voor ons land, dat dergelijke acties nodig zijn en dat er zoveel mensen een beroep moeten doen op de voedselbank. In ons beschaafde en fatsoenlijke land, zou het toch zo moeten zijn, dat iedereen voldoende inkomen heeft om voedsel, kleding, onderdak en zo nu en dan iets extra’s te kunnen betalen. Maar binnenkort komt er een nieuwe regering en een nieuw parlement in Brussel. Dus wie weet komt het nu goed.
Bert Linde.








