
“Vorst is van harte welkom”
ma 12 december 2022 Hardenberg“Ik begeef me niet graag op glad ijs,” lacht Arjen Sibon als hem gevraagd wordt naar de mogelijke opening van de ijsbaan in Gramsbergen. Sibon is voorzitter van ijsvereniging Ons Genoegen, dat dit jaar 85 jaar bestaat.
Een mijlpaal, die iedereen graag wil vieren met een mooie vorstperiode, maar of dat erin zit? “Menselijk gezien hebben we alle voorbereidingen getroffen in de vorm van het bladvrij maken van de baan en het laten vollopen met water. Ervaring leert dat we ook overdag temperaturen onder nul nodig hebben voor voldoende ijsdikte en daar lijkt het nog niet op. Het gaat wel goed vriezen, maar de kou is nog niet doorgedrongen in het aardoppervlak en dat vertraagt het proces van ijsvorming,” weet Sibon. Hij en zijn mede-bestuursleden kijken met name naar de temperaturen in landen om ons heen.“Is het bijvoorbeeld koud in Rusland, dan heb je bij oostenwind hier meer kans op vorst. Sibon wil de ijsbaan graag zo snel mogelijk openstellen, maar weet ook dat er dan meteen 1000 tot 1500 mensen komen. “Dat kan niet zomaar. Wij zijn ook verantwoordelijk voor de veiligheid. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan.”






