
Fakking Triest! in De Vooveghter
wo 19 oktober 2022 HardenbergIn samenwerking met de VO-scholen, de gemeente Hardenberg, de Voorveghter en de Cultuurkoepel biedt het Jongerenwerk van de Stuw op 24 en 25 oktober een theatervoorstelling aan. met de titel ‘Fakking triest’. Alle derdejaars-scholieren uit de gemeente Hardenberg gaan vanuit school naar deze voorstelling in de Voorveghter. Steeds meer jongeren hebben te maken met eenzaamheidsproblemen en depressie. Vanuit het jongerenwerk maken wij dit onderwerp graag bespreekbaar, geeft Kelly van Ginkel, jongerenwerker in Hardenberg aan.
“De laatste periode krijgen we veel signalen binnen van jongeren met depressieve klachten en eenzaamheid. Deze signalen zien we voornamelijk onder jongeren tussen de 12 en 16 jaar. Nu Corona ‘voorlopig’ achter de rug lijkt te zijn, verandert er voor jongeren ook weer veel. Er wordt weer van alles van ze verwacht. Juist in deze periode valt een deel van de jongeren buiten de boot. Ze voelen zich eenzaam en depressief. We zien dat dit in sommige gevallen leidt tot zelfbeschadiging en in enkele gevallen met als gevolg zelfs tot zelfdoding”, laat Kelly weten..
Door preventief in te spelen op het signaal dat steeds meer jongeren vastlopen met hun gevoelens en gedachten, hoopt jongerenwerker Kelly van GInkel er samen met samenwerkingspartners voor te zorgen dat jongeren juist weer lekker in hun vel zitten. Dat jongeren, en hun omgeving, weten dat onderwerpen bespreekbaar zijn. “Wij willen het taboe doorbreken en de drempel om te praten verlagen. Jongeren weten wat ze kunnen doen wanneer het even minder gaat. Maar tot slot weten jongeren de negatieve ervaringen om te zetten in iets positief, met als doel dat alle jongeren veilig en gezond kunnen opgroeien in de gemeente Hardenberg”.
Fakking Triest! gaat over het omgaan met depressie vanuit verschillende perspectieven. Over je eenzaam voelen binnen een groep. Over niet weten hoe je verdriet een plek moet geven en alles om je heen het alleen-zijn uitzichtloos maakt. Op maandagavond 24 oktober is er een open voorstelling voor ouders/verzorgers, voor docenten en mentoren, voor professionals en voor andere belangstellenden. De voorstelling is gratis, begint om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. Interesse? Er is ruimte voor 200 bezoekers. Meld je aan bij: od@destuw.nl of 0523 267478








