
Hoe te leven
wo 12 oktober 2022 HardenbergHet is van alle tijden. Profeten, priesters, dominees, dokters, leraren, ambtenaren en tegenwoordig ook veel coaches (dat alles samen noemende oude Galliërs een druïde), iedereen geeft aan hoe de mens moet leven. Elke week ontmoet ik tenminste tien mensen, die mij vertellen hoe ik moet leven, hoe ik gezond kan blijven, gelukkig kan worden en een zinvol bestaan kan leiden. Al die deskundigen hebben natuurlijk gelijk, mijn leven en dat van veel anderen kan veel beter, immers veel mensen voelen zich niet gehoord, miskend of ze hebben een burn-out of zijn depressief. Dat komt door de explosieve tijd waarin we leven en door de maatschappelijke druk. Op school moet je al een vakkenpakket kiezen, dat precies bij je past, daarna kies je een (hogere) opleiding en ga je voor een geweldige baan en tenslotte krijg je een relatie waarin je voor 102% gelukkig bent. Dit zijn (te) hoge verwachtingen, teleurstelling zal volgen en dan moeten er een of meer schuldigen worden aangewezen. Die zijn gemakkelijk te vinden: ouders, leraren, de partner, de mensen in Den Haag en de falende jeugdzorg/psychiatrie. Waarom kan dat zooitje mensen er nou niet voor zorgen, dat iedereen gelukkig, gezond, succesvol en tevreden is. Helaas heb ik het volledige antwoord niet. Als dat wel zo zijn, zou ik me onmiddellijk presenteren als druïde, de alleskunner met de toverdrank. Een paar tips heb ik wel: Stel je verwachtingen niet te hoog, haal wat vaker je schouders op, probeer vaker tevreden te zijn, vraag en geef hulp en doe meer samen.
Bert Linde






