Afbeelding

De gestikte deken

wo 16 november 2022 Op het Twenterandje

We ontkomen er niet aan. Lang bleef de kachel uit, op 30 oktober zaten we nog buiten op de veranda met vrienden te kletsen, maar nu wordt het toch echt kouder. We doen wat we kunnen, de temperatuur een streepje lager. Een andere thermostaat. tsja…

Toen mijn schoonouders nog leefden waren we altijd ‘gekleed’ op dat bezoek, dat wil zeggen, een vest dat uit kon. Bij binnenkomst sloeg je de warmte tegemoet. Zelf zaten ze voor de kachel en hadden daar in het geheel geen last van. “Hoe warm is het hier toch”, riep mijn man eens uit. 23 graden was geen uitzondering. “We hebben vroeger genoeg kou geleden”, antwoordde mijn schoonvader steevast. Ben benieuwd hoe hij had gereageerd op de huidige situatie. Want in bijna alle gesprekken komt de energiecrisis naar voren. De een koopt dikkere pantoffels, ik zie ineens van die dikke huissokken hangen. Op zoek naar een pyjama voor een kleindochter ontwaar ik een bontgevoerde dikke huisjasjes. De mode speelt er blijkbaar goed op in.

We waren natuurlijk ook wel verwend, en aan luxe wen je snel. Samen met mijn broers haal ik herinneringen op aan het oude huisje waarin we zijn opgegroeid. Alleen een turfkachel in de kamer, ijsbloemen op de ramen, kranten ervoor zodat de planten binnen niet bevroren. Gordijnen potdicht. Verwarmde slaapkamers? De deur ging even open voordat je onder de wol ging. Tot mijn zesde in een bedstee met mijn twee jongere broertjes, daarna werden het piepkleine slaapkamers, maar ze bleven koud. Een kruik voor de koude voeten, wollen kriebeldekens over en dan erbovenop de “gestikte deken”. Loodzwaar was dat kreng, mijn hemel, wat had ik er een hekel aan. Ik dacht ook oprecht dat het gestikt heette omdat ik er bijna onder stikte. Wist ik veel. En ’s morgens kraakte er ijs op. Brr.

Zover hoeven we niet terug in comfort. Gelukkig. De winters zijn meestal niet meer zo koud, de huizen veel beter geïsoleerd en ondanks een graadje lager blijven huizen, uitzonderingen daargelaten, redelijk aangenaam. En gelukkig komt er een prijsplafond. Het zal misschien wat minder comfortabel zijn, en hier en daar aanpassen, maar met een beetje geluk hoeven we niet terug naar de gestikte deken.

De Column Op het Twente’randje’ wordt verzorgd door Dianne Companje, Klaas Dragt, Henk Jansen, Anneke Beukers, Rianne Vos en Erik Schutmaat.

Groot gat in dak na blikseminslag, afgedekt met plastic
Blikseminslag veroorzaakt dakbrand in woning in Baalder Hardenberg 12 minuten geleden
Hervormde kerk aan de Brink te Den Ham
Klein concert in den Ham Twenterand 1 uur geleden
Afbeelding
Loshangende takken zorgen voor wegafsluiting in Dedemsvaart Hardenberg 1 uur geleden
Afbeelding
Landelijke Open Imkerijdagen in Ommen: neem een kijkje in de wereld van de honingbij Ommen 21 uur geleden
Afbeelding
Natuurschilderij maken Hardenberg 22 uur geleden
Digitale krant

Agenda

Meer Agenda